zondag 28 december 2014

Nagenieten en recept caramelkoek


Het is zondagochtend kwart over 8 en ik zit al meer dan een uur alleen beneden. Wat heerlijk om zo de dag te beginnen! Beetje lezen, kletsen met m´n vriendin via de whatsapp en nu nog even bloggen. En als ik dan nog tijd heb, ga ik haken!
Ik zit ook na te genieten van de afgelopen dagen.
Van een vriendin kreeg ik een heerlijk recept voor een caramelkoek, mmm, onderaan deze blog vind je nog een extra krabbel met het recept!



Gisteren is S 3 jaar geworden! Vanochtend kwam ze om 6 uur bij ons liggen en vroeg of ze nog steeds jarig was. Toen ik zei dat dat niet het geval was, zei ze dat ze nog zo graag de slingers wilde laten hangen. Ai... laat ik ze nu net gisteravond gelijk al weer opgeruimd hebben. We weten inmiddels hoe dat gaat, dan blijven ze weer veel te lang hangen. En met de kerstlampjes vind ik het allemaal een beetje te vol. 


Cadeautjes krijgen is erg leuk!


En ze vervolgens uitproberen op een peutervriendje is natuurlijk helemaal geweldig!


Cake versieren


En nog even lekker in de sneeuw. Nou ja, de anderen dan. Van achter het raam er naar kijken was minstens zo leuk! L had ´s ochtends vroeg gelijk al een sneeuwpop gemaakt, je weet tenslotte nooit hoe lang het blijft liggen hier.



Een extra krabbel

Het recept van de caramelkoek. Het is een recept dat via via via gekregen is. Op internet kun je nog meer recepten van caramel koeken vinden, had ik dat eerder geweten!

Dit heb je nodig:

Voor de bodem:
300g bakmeel
200g roomboter
100g witte bast. suiker

Voor de karamel:
100g roomboter
100g lichtbruin b.suiker
2 el stroop
1 blik gecondenseerd volle melk

Bovenste laag:
200g chocolade

1. Mix alle ingrediënten door elkaar voor de bodem (zoals bij boterkoek)
2. Maak de bodem in een ingevette bakblik van ong. 20 x 20 cm.
3. Bak in de oven (180*c) voor ongeveer 30 minuten.
4. Als de bodem uit de oven is, begin met de vulling te maken. Voor de karamel vulling doe je alle ingrediënten in een steelpannetje en roer alles door elkaar boven een matig vuurtje totdat het gesmolten is.
5. Het mengsel zachtjes aan de kook laten komen dan heel zachtjes doorkoken al roerend 7 minuten
lang – (belangrijk!).
6. Schenk de karamel onmiddellijk op de bodem. Laat het alles minstens een uur afkoelen.
7. Breek de chocolade in kleine blokjes, doe in een plastic kom en smelt de chocolade langzaam in de
magnetron.
8. Schenk de gesmolten chocolade over de karamel en strijk het met een mes glad.
9. Laat alles even afkoelen totdat de chocola hard geworden is.
10.Snijd in kleine stukjes (het is ERG machtig!) en smullen maar!


2 opmerkingen:

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.